Paradigmskifte i modevärlden

Paradigmskifte i modevärlden

Ständigt är det runt omkring oss. På alla vi möter. På oss själva. I alla rum vi kliver in i. Mode. Enligt Wikipedia är mode sätt, rytm, mått, gräns; något som är förenligt med tidens rytm och smak.

Främst används ordet mode gällande kläder. Men det kan också handla om livsstil samt om andra materiella saker, såsom elektroniska prylar, TV-apparater, skärmar av olika slag. Inredning kan också vara mode, alltifrån vilken taklampa du har till vilka lister du väljer handlar om mode.

I en artikel i Dagens Nyheter tar Susanne Ljung upp solglasögon som modeacessoar. Hon benämner solglasögon som ”universalmedlet för att se bättre ut”. Detta håller sannolikt många med om. Få saker kan väl få en stil att gå från att vara halvsjaskig till att bli top notch som ett par smakfulla, väl utvalda solglasögon.

En strömning inom klädmode som varit stor det senaste decenniet är second hand-mode. I en artikel från Svenska Dagbladet tas detta upp. Där drar man det så långt som att säga att second hand-mode just nu utgör ett faktiskt hot mot befintliga klädjättar såsom H&M och Zara. De senaste åren har second hand mode kommit att omsätta enorma summor pengar. Förra året omsatte denna handel 24 miljarder dollar, och det ser inte ut att minska. Till år 2028 tror man att handeln med second hand kläder kommer att omsätta upp emot 64 miljarder dollar.

Strömningen att second hand kläder blivit modernt har gått hand i hand med en ökad medvetenhet om miljön samt medvetandet om att många människor faktiskt blir dåligt behandlade i handel och tillverkning av textil och kläder.

Svenskt mode är på väg mot ett paradigmskifte sägs det. Detta var tydligt på årets modevecka på Nordic Labs tidigare i år. Från att ha handlat om slit och släng och ständigt vara på jakt efter det senaste, ständigt nytillverkat, så går man nu mot ett bredare synsätt. Numera är fairtrade och hållbarhet viktiga begrepp inom svensk modeinsdustri. Att vara i fas med klädmodet behöver inte längre betyda att man är högkonsument.

Modevärlden, precis som alla branscher, är full att egna uttryck, benämningar och förkortningar. Detta tas upp i en artikel där man också har möjlighet att testa sina egna kunskaper av vokabuläret i modevärlden. Har du koll på vad catwalk, designkoncept, utility och högmode innebär exempelvis? Önskar man att få mer kunskap inom modedesign så är detta bra begrepp att känna till betydelsen av.

Mode är ett outtömligt ämne med många aspekter att lyfta fram, och med ständiga förändringar på gång. Inget kommer dock någonsin att vara så modernt som att vara trygg i den man är och ingen accessoar är mer trendig än ett äkta leende över sina läppar.